FWIW, jeśli IBS jest uszkodzony, pozostawi kod ciała "Bxxx", który większość gotowych czytników kodów pobiera tylko kody układu napędowego "Pxxx". Teraz, jeśli masz oprogramowanie o nazwie Alfaobd (~60 USD) i interfejs obd, który jest kompatybilny z alfa (w zakresie od 20 do 140 USD), możesz faktycznie odczytać SOC z IBS.
B2193-00-INTELIGENTNY CZUJNIK AKUMULATORA WEWNĘTRZNY
Teoria działania
Inteligentny czujnik akumulatora (IBS) to elektryczny bocznik z mikroprocesorem, który jest zamontowany w linii z ujemnym kablem akumulatora. IBS monitoruje przepływ prądu i napięcie. IBS ma również wbudowany termistor, który oblicza temperaturę akumulatora. Mikroprocesor wykorzystuje te dane do obliczania stanu naładowania akumulatora, rezystancji wewnętrznej akumulatora, otrzymanego ładunku, dostarczonego ładunku i czasu eksploatacji. Informacje te są zgłaszane za pośrednictwem obwodu magistrali LIN do modułu sterowania nadwoziem (BCM). BCM nadaje informacje do modułu sterowania układem napędowym (PCM) przez magistralę CAN.
Kiedy monitorowane i ustawione warunki
Kiedy monitorowane:
Ta diagnostyka działa w sposób ciągły, gdy spełnione są następujące warunki:
Zapłon w pozycji Run przez co najmniej pięć sekund.
Napięcie akumulatora wynosi od 10,0 do 16,0 V.
Ustaw warunki:
Moduł sterowania nadwoziem odbiera komunikat przez obwód magistrali LIN 1 wskazujący, że inteligentny czujnik akumulatora (IBS) ma usterkę wewnętrzną.
Domyślne działania:
Funkcjonalność związana z inteligentnym czujnikiem akumulatora (IBS) nie jest w pełni sprawna.
Oto więcej informacji na temat IBS, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.
OPERACJA
Inteligentny czujnik akumulatora (IBS) zawiera rezystor o niskiej wartości lub bocznik. Bocznik powoduje spadek napięcia, który jest odczytywany przez wewnętrzny mikrokontroler w celu określenia przepływu prądu do i z akumulatora. Oprócz bocznik, IBS zawiera czujnik do monitorowania temperatury akumulatora. Dane zebrane przez IBS, w tym pomiary temperatury, napięcia i prądu, są przesyłane przez magistralę komunikacyjną LIN do modułu sterowania nadwoziem (BCM) lub modułu sterowania układem napędowym (PCM), w zależności od zastosowania. IBS służy do dwóch głównych celów. Pierwszym z nich jest dostarczenie modułowi sterowania układem napędowym (lub PCM) zarówno natychmiastowych, jak i historycznych informacji o akumulatorze, dzięki czemu PCM może precyzyjnie sterować systemem ładowania. Precyzyjne ładowanie jest ważne w pojeździe wyposażonym w akumulator z materiałem szklanym absorbującym (lub AGM), ponieważ są one szczególnie wrażliwe na przeładowanie. Drugim celem jest dostarczenie danych do BCM w celu obsługi funkcji zrzucania obciążenia. Obwód zasilania z bezpiecznikiem i magistrala LIN są podłączone do IBS za pośrednictwem dwukońcowego złącza.
Oprócz pomiarów w czasie rzeczywistym, IBS przesyła niektóre obliczone dane akumulatora przez magistralę LIN, w tym stan naładowania, stan zdrowia i stan funkcjonalny. Wartości te są obliczane przez przechowywanie pomiarów w czasie.
Czujnik akumulatora jest czytelny/diagnostyczny za pomocą „narzędzia skanującego”, które może wyświetlać wszystkie dostępne parametry potrzebne do serwisowania pojazdu lub rozwiązywania problemów.
Informacje, które inteligentny czujnik akumulatora (IBS) wysyła przez magistralę CAN, to
SOC = Stan naładowania akumulatora (lub SOC) jest wyrażony jako procent. IBS oblicza SOC na podstawie zmierzonego napięcia oraz szybkości ładowania i rozładowania. Dlatego SOC nie jest bezpośrednim procentem napięcia akumulatora.
SOF = Stan funkcji akumulatora: Stan funkcji akumulatora (lub SOF) to obliczona prognoza najniższego napięcia, do którego spadnie akumulator podczas uruchamiania silnika.
PCM i BCM wykorzystują te obliczone informacje do optymalizacji zarządzania energią pojazdu w celu zwiększenia efektywności paliwowej. Dane przesyłane z IBS są interpretowane i wysyłane przez sieć CAN przez moduł podłączony do magistrali LIN IBS.
Kiedy IBS jest włączany po raz pierwszy lub jest zasilany po odłączeniu zasilania, wchodzi w fazę „rekalibracji”, w której IBS musi rozpoznać typ akumulatora, jego charakterystykę i stan. Zatem w tej fazie tolerancje funkcji stanu (SOC, SOF) są większe niż w normalnych warunkach pracy. Kiedy IBS jest odłączony od akumulatora, urządzenie traci zapisaną pamięć. Po przywróceniu zasilania IBS uruchamia proces ponownej nauki. Dopóki proces ponownej nauki nie zostanie zakończony, dokładne informacje o stanie akumulatora są niedostępne dla innych systemów pojazdu. Proces ponownej nauki IBS wymaga trzech do pięciu normalnych uruchomień zainicjowanych przez operatora z co najmniej ośmiogodzinnym czasem wyłączenia silnika między każdym uruchomieniem. Zazwyczaj proces zajmuje kilka dni eksploatacji pojazdu. Pamiętaj, że proces ponownej nauki jest uruchamiany ponownie za każdym razem, gdy zasilanie jest ponownie podłączane do IBS. Ma to duży wpływ na funkcję start/stop.
Uwaga na temat Start/Stop i IBS - Działanie Start/Stop powoduje duże obciążenie akumulatora. Dlatego podczas pracy start/stop PCM zwiększa moc wyjściową systemu ładowania, aby natychmiast naładować akumulator po uruchomieniu. Na przykład w Ram HFE moc ładowania jest zwiększona do 220 amperów. Ta bardzo wysoka prędkość ładowania byłaby nierozsądna bez znajomości szczegółowych informacji o akumulatorze, ponieważ akumulator lub system ładowania mogłyby ulec uszkodzeniu. Ponadto PCM nie ma wystarczających danych, aby ustalić, czy akumulator ma wystarczającą moc do ponownego uruchomienia silnika. Dlatego start/stop jest wyłączony w trybie ponownej nauki IBS. EVIC wyświetla różne komunikaty, gdy funkcja start/stop jest wyłączona.
Jeśli IBS jest uszkodzony, nie można go serwisować, należy go wymienić.