Dodge Durango Forum banner

Stop Start Service Waarschuwingslampje

1 reading
145K views 37 replies 27 participants last post by  Tin Foil Hat  
#1 ·
Image

Iemand dit gezien? Een oplossing voor het probleem? Ik kreeg de boodschap pas op zondag en sindsdien is het verdwenen, maar het is gewoon raar dat het oplichtte en het auto-stop/start-systeem in de V6 uitschakelde.

TIA

Scott

#3 ·
We hebben zojuist een licht gebruikte Durango Limited uit 2016 verworven met 40.000 mijl op de kilometerteller. Voordat we hem van de verkoper accepteerden, hebben we hem grondig laten inspecteren door onze competente en betrouwbare lokale Dodge-dealer. Ze hebben een paar kleine dingen gerepareerd, zoals de kalibratie van de elektrische stoel (daar had ik nog nooit van gehoord), kleine foutcodes met betrekking tot de batterij en "motorkapschakelaar niet goed afgesteld". De dealer verklaarde dat het een solide auto was. We haalden hem op, voltooiden de verkoop, alles is in orde.

De volgende dag reed mevrouw Futterman ermee naar haar werk. De Auto Stop-functie verraste haar. Geen van beiden verwachtte / was op de hoogte van het bestaan ervan in dit voertuig. Ik ben bekend met het concept en legde haar telefonisch uit dat het "normaal" is. Op de terugweg zei ze dat ze de waarschuwingen kreeg die op de foto hierboven zijn afgebeeld, en de Auto Stop stopte vervolgens met automatisch stoppen. ?

De melding en het lampje zijn sindsdien aanwezig, wat ongeveer een week geleden is. Het kan me eigenlijk niet schelen dat het niet werkt, maar ik vind het niet leuk om te weten waarom het niet werkt. Ik heb ook het gevoel dat we de optie willen hebben om het te gebruiken wanneer we dat willen. Ik zou alle inzichten in de mogelijk eerste en meest voorkomende oorzaken op prijs stellen.

Bedankt!

#34 ·
De batterij moet waarschijnlijk worden vervangen. Hij bevindt zich (denk ik) naast de hoofdbatterij
Hallo, ik heb een 21' Durango met dezelfde melding. Ik begrijp niet dat er een batterij alleen voor die functie is?? Of de hoofdbatterij die je zegt dat er onder de passagiersstoel zit? Ik heb daar gekeken, er is geen luik of iets dergelijks. Hoe krijg ik toegang tot deze batterijen??? Help me alsjeblieft, ik wil niet dat mijn dochter rondrijdt als er iets niet werkt, of is het oké als die functie niet werkt? Ik kan alle hulp gebruiken die ons Dodge-bezitters kunnen bieden

#33 ·
Dank u. Bevinden zich beide batterijen onder de voorpassagiersstoel? Ik merkte dat de batterij zich niet in het motorcompartiment bevindt en er een afdekking op de vloer onder die stoel zit.
Hallo, ik heb dezelfde melding op mijn 21' Durango dat de start-stop niet plotseling werkt, zeg je dat er een batterij alleen voor die functie is of de motorbatterij onder de voorpassagiersstoel? Ik zag alleen een witte stekker die op elke stoel is gemonteerd met een kabelboom eraan, maar ik begrijp niet hoe je bij deze batterij komt? Help alsjeblieft

#16 ·
Heeft iemand een echte oplossing voor dit probleem gevonden of een echte reden erachter?
Het lijkt erop dat het een slechte batterij was....

1949 International KB2, 302/T5
1968 Dodge Dart GTS, 340/727
2006 Dodge Magnum R/T "SRT Design"
2016 Dodge Durango Limited

#18 ·
@ Am3er:
Meestal wordt dit SS-probleem veroorzaakt door een defecte SS-batterij. De hoofdaccu kan er ook mee stoppen. Jaar/model/motor voor uw Durango alstublieft. Valt hij toevallig nog onder de garantie?

Als algemene info: zodra de bumpergarantie 3/36 verloopt, dekken de aandrijflijn-garantie en de meeste servicecontracten geen batterijen, en behandelen ze deze als een slijtage-artikel zoals remmen en banden, enz.

Don

#20 · (Edited)
Er zijn zoveel berichten die dat missen: 'Ik heb de hulpaccu vervangen, het ging niet meteen weg, maar na een paar dagen rijden was het wel weg!' Ik ben aan het zoeken om te vinden. Ik heb dat laatste gehoord, maar de threads vallen meestal weg zonder oplossing na een paar suggesties en geen geposte 'dit was mijn oplossing'.

Ik zit zelf in de fase 'heb mijn batterij vervangen maar heb nog steeds het lampje, ik hoop maar dat ik niet naar de dealer hoef'.

#23 ·
Er zijn zoveel berichten die dat missen: 'Ik heb de hulpaccu vervangen, het ging niet meteen weg, maar na een paar dagen rijden was het weg!' Ik ben aan het zoeken om te vinden. Ik heb dat laatste gehoord, maar de threads lijken gewoon weg te vallen zonder oplossing na een paar suggesties en geen geposte 'dit was mijn oplossing'.

Ik zit zelf in de fase 'accu vervangen maar nog steeds het lampje, ik hoop dat ik het niet naar de dealer hoef te brengen'.
Hier is wat ik moest aanpakken op een auto van een klant, een 2019 Dodge Durango, die binnenkwam met het "service S/S-systeem"
Hulpaccu vervangen, een 'harde reset' uitvoeren (negatieve kabel loskoppelen van de hoofdaccu en van de hulpaccu - als je alleen de hoofdaccu doet, werkt het NIET).
Ik heb er ongeveer 15 minuten mee gereden totdat aan alle voorwaarden voor het S/S-systeem was voldaan.
Zodra hij op temperatuur kwam, verdween de waarschuwing.
Succes!

#21 ·
We hebben een 2019 Chrysler Pacifica. Dit is een bekend probleem op de Pacifica-forums. Het is meestal 1 of meer van 3 dingen.

1) Slechte hulpaccu
2) Defecte hoofdaccu
3) Er wordt niet genoeg gereden om de hulpaccu op te laden/opgeladen te houden.

We hebben het probleem nog niet gehad op onze 2019, dus ik ben hier nog geen expert in geworden.

Alle Pacifica's hebben SS, maar alleen de V6 Durangos hebben SS. Misschien wil je de Pacifica-forums bekijken voor de meeste info.

#22 ·
#3 is de belangrijkste schuldige met de nieuwe jeep van mijn vrouw. Ze rijdt er maar 50 mijl per week mee, zo niet minder, en hij staat voornamelijk op de oprit.
Oh man, waarom heb ik er 55k voor neergelegd... LOL

#26 ·
FWIW, als de IBS defect is, laat deze een bodycode "Bxxx" achter, die de meeste kant-en-klare codelezers alleen powertrain-codes "Pxxx" laten ophalen. Als je de software genaamd Alfaobd (~$60) en een obd-interface hebt die compatibel is met alfa (variërend van $20 tot $140), kun je de SOC van de IBS lezen.

B2193-00-INTELLIGENTE BATTERIJ SENSOR INTERN
Theorie van werking

De Intelligent Battery Sensor (IBS) is een elektrische shunt met een microprocessor die in lijn met de negatieve accukabel is gemonteerd. De IBS bewaakt de stroom en spanning. De IBS heeft ook een ingebouwde thermistor die de batterijtemperatuur berekent. De microprocessor gebruikt deze gegevens om de laadtoestand van de batterij, de interne weerstand van de batterij, de ontvangen lading, de afgegeven lading en de tijd in gebruik te berekenen. Deze informatie wordt via een LIN-buscircuit gerapporteerd aan de Body Control Module (BCM). De BCM zendt de informatie via de CAN-bus naar de Powertrain Control Module (PCM).
Wanneer bewaakt en ingestelde voorwaarden
Wanneer bewaakt:

Deze diagnose wordt continu uitgevoerd wanneer aan de volgende voorwaarden is voldaan:

• Het contact staat minimaal vijf seconden in de stand Run.

• De accuspanning ligt tussen 10,0 en 16,0 volt.
Ingestelde voorwaarden:

• De Body Control Module ontvangt een bericht via het LIN Bus 1-circuit dat aangeeft dat de Intelligent Battery Sensor (IBS) een interne storing heeft.
Standaardacties:

• Functionaliteit gerelateerd aan de Intelligent Battery Sensor (IBS) is niet volledig operationeel.

Hier is meer informatie over de IBS als je meer wilt weten.

WERKING
De Intelligent Battery Sensor (IBS) bevat een lage weerstand, of shunt. De shunt creëert een spanningsval, die door een interne microcontroller wordt gelezen om de stroom in en uit de batterij te bepalen. Naast de shunt bevat de IBS een sensor om de temperatuur van de batterij te bewaken. Gegevens die door de IBS worden verzameld, waaronder temperatuur-, spannings- en stroommetingen, worden via een LIN-communicatiebus naar de Body Control Module (BCM) of de Powertrain Control Module (PCM) verzonden, afhankelijk van de toepassing. De IBS dient twee primaire doelen. De eerste is om de Powertrain Control Module (of PCM) zowel onmiddellijke als historische batterij-informatie te verstrekken, zodat de PCM het laadsysteem nauwkeurig kan regelen. Nauwkeurig opladen is belangrijk voor een voertuig dat is uitgerust met een Absorbent Glass Material (of AGM)-batterij, omdat deze bijzonder gevoelig zijn voor overladen. Het tweede doel is om gegevens te verstrekken aan de BCM voor de werking van de load-shedding-functie. Een gezekerde stroomkring en de LIN-bus zijn via een connector met twee aansluitingen aangesloten op de IBS.

Naast real-time metingen verzendt de IBS enkele berekende batterijgegevens via de LIN-bus, waaronder laadtoestand, gezondheidstoestand en functionele toestand. Deze waarden worden berekend door metingen in de loop van de tijd op te slaan.

De batterijsensor is leesbaar/diagnosticeerbaar via een "scantool" die alle beschikbare parameters kan weergeven die nodig zijn voor onderhoud of probleemoplossing van het voertuig.

Informatie die de Intelligent Battery Sensor (IBS) via de CAN-bus verzendt, is

• SOC = Laadtoestand van de batterij (of SOC) wordt uitgedrukt als een percentage. De IBS berekent de SOC op basis van gemeten spanning, en laad- en ontlaadsnelheden. Daarom is SOC geen direct percentage van de accuspanning.

• SOF = Batterij Functionele Toestand: Batterij Functionele Toestand (of SOF) is een berekende voorspelling van de laagste spanning waarnaar de batterij daalt tijdens het starten van de motor.
De PCM en BCM gebruiken deze berekende informatie om het energiebeheer van het voertuig te optimaliseren voor een hogere brandstofefficiëntie. De gegevens die van IBS worden verzonden, worden geïnterpreteerd en via het CAN-netwerk verzonden door de module die is aangesloten op de LIN-bus van de IBS.

Wanneer de IBS voor het eerst wordt ingeschakeld of na een stroomonderbreking van stroom wordt voorzien, komt deze in een "herkalibratie"-fase, waarbij de IBS het type batterij en de kenmerken en toestand ervan moet herkennen. Dus in deze fase zijn de toleranties op de toestandsfuncties (SOC, SOF) groter dan in normale werking. Wanneer de IBS van de batterij wordt losgekoppeld, verliest het apparaat zijn opgeslagen geheugen. Wanneer de stroom wordt hersteld, start de IBS een herleerproces. Totdat het herleerproces is voltooid, is nauwkeurige batterij-informatie niet beschikbaar voor andere voertuigsystemen. Het IBS-herleerproces vereist drie tot vijf normale, door de gebruiker geĂŻnitieerde starts met minimaal acht uur motortijd tussen elke start. Meestal duurt het proces een paar dagen voertuiggebruik om te voltooien. Denk eraan dat het herleerproces opnieuw wordt gestart telkens wanneer de stroom weer op de IBS wordt aangesloten. Dit heeft een grote invloed op de stop/start-functie.

Een opmerking over Stop/Start en de IBS - Stop/start-werking legt een zware belasting op de batterij. Dus tijdens stop/start-werking verhoogt de PCM de output van het laadsysteem om de batterij onmiddellijk na een start opnieuw op te laden. Bijvoorbeeld, op de Ram HFE wordt de laaduitgang verhoogd tot 220 ampère. Deze zeer hoge laadsnelheid zou niet verstandig zijn zonder gedetailleerde batterij-informatie te kennen, omdat de batterij of het laadsysteem beschadigd zou kunnen raken. De PCM heeft ook niet genoeg gegevens om te bepalen of de batterij voldoende stroom heeft om de motor opnieuw te starten. Dus stop/start is uitgeschakeld tijdens de IBS-herleermodus. De EVIC geeft verschillende berichten weer wanneer de stop/start-functie is uitgeschakeld.

Als de IBS defect is, kan deze niet worden onderhouden, deze moet worden vervangen.

#30 ·
Ja, er is een 5 amp zekering die ook gecontroleerd moet worden. Trouwens, wees gewaarschuwd dat de FSM de hulp-aansluitingen verkeerd labelt.

#32 ·
Controleer op codes. Meestal, als start-stop niet beschikbaar is, wordt de reden vermeld... zoals "batterijbesparing", "stuuruitslag", "klimaat"... enz., maar als er alleen "niet beschikbaar" staat, kan dit te wijten zijn aan andere problemen die zich kunnen uiten in een in behandeling zijnde of opgeslagen code.

#35 ·
Ja, het zit onder de stoel. Verwijder de achterste vloermat en schuif vervolgens de voorstoel helemaal naar voren. Er is een plastic paneel omhoog te trekken tussen de stoelrails dat de batterijen blootlegt.

• Helpful
Reactions: Futterman
#36 ·
Als u meer informatie wilt over de locatie en vervanging van de batterij, ga dan hierheen.

#37 ·
HĂ© meStevo, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een obd2-lezer aangesloten en kreeg de DTC-code:
P0027, die de uitlaat variabele kleptiming magneetklep bank 1 aangeeft. Dus ik heb de code en de ss-melding gewist en ongeveer 20+ mijl gereden, ben naar huis gegaan en heb geparkeerd. De volgende dag startte de auto niet. De accuspanning was 12,4 V.
Ik heb hem naar AAA Mech gesleept, die het probleem niet kon vinden, maar constateerde dat de uitlaat VVT-magneetklep goed was en uiteindelijk een slechte startmotor vond. 1300 dollar later haalde ik mijn baby op en hij stopte midden op de kruising met rijden, nu zegt de monteur dat ik een nieuwe transmissie controle module nodig heb voor 2800 dollar + arbeid.
Gelukkig staakt Mopar en zijn er 6 maanden lang geen onderdelen beschikbaar. Ik kon de durango naar huis rijden terwijl ik A ss uitschakelde door op de knop op de console te drukken.
De auto reed normaal tot 45 mph. Ik vraag me af of ik er gewoon in kan rijden zonder de A ss-functie te gebruiken totdat ik hem kan laten repareren.

#38 ·
Wat ik kan zeggen is dat je je geld terug moet vragen van die monteur en zeer twijfelachtig moet zijn over hun diagnose van de TCM. Niets daarvan klopt helemaal.